THANKS

THANKS

Thursday 24 April 2014

Mijn motivatie!

Waarom denkt u deze prijs te kunnen winnen?
U stelt uw vraag op zo’n manier dat de kandidates zich wel onbescheiden moeten opstellen. Ik weet niet zozeer of ik daar van hou, gezien ik niet geloof dat iemand een dergelijke Award enkel en alleen kan winnen op basis van eigen verdienste. Ik heb me dan ook voorgenomen om in deze motivatie de aandacht te verdelen over wie ik ben én hoe het Coexco (Company Executive Committee) Worldline verder laat groeien in een erg competitieve internationale context.
Ik maak al 17 jaar deel uit van een onderneming die in die periode een aantal erg succesvolle transities heeft doorlopen. Van een quasi-communautair door de Belgische banken aangestuurd Ministerie van Betalingen, zijn we geëvolueerd naar een dynamisch bedrijf dat in een erg competitieve context erin slaagt een basisdienst in België verder innovatief te ontwikkelen én tegelijk een aanzienlijk marktaandeel te behouden. Over deze periode van 17 jaar zijn we geëvolueerd naar een groep die deel uitmaakt van een beursgenoteerd bedrijf, Atos. Daarnaast zijn we voor onze business line, Worldline, een aparte beursintroductie aan het voorbereiden later dit jaar. Binnen deze context evolueerde de focus duidelijk van het ontwikkelen van producten in opdracht van onze stakeholders, naar aanvoelen waar de markt heen gaat, wat de nieuwste trends zijn, en deze oplossingen aan onze klanten aan te bieden, zodat zij kunnen inspelen op de gebruikersverwachtingen van de toekomst.

Wat betekent dit concreet?
  • Jaar na jaar stijgt het aantal elektronische betaaltransacties in België en veralgemeent het elektronisch betalen verder. We geloven dat cash ophoudt te bestaan in de 21ste eeuw.
  • Worldline is een van de grootste hardware-producenten in België, die jaarlijks nieuwe hoogtechnologische producten op de markt brengt.
  • We ontwikkelen jaar na jaar nieuwe toepassingen die het betalen van morgen mogelijk maken (e- en m-commerce, contactloos betalen…)
  • We breiden onze dienstverlening uit naar het buitenland (recent nog Slowakije)
  • Verbreden ons aanbod door onder andere e-archiving oplossingen te ontwikkelen (Doccle)
Ik wil het graag hebben over mijn rol als CFO in dit alles. De job van CFO lijkt misschien niet zo flitsend als die van product- of salesmanagers. Misschien is dat de reden waarom CFO’s minder vaak voor awards worden genomineerd? Wij ontwikkelen geen nieuwe producten of sluiten geen spectaculaire deals, we bedenken niet altijd de nieuwe strategieën, maar we zorgen er wel voor dat de juiste keuzes worden gemaakt.
Onderzoeken naar financiële haalbaarheid, budgetanalyses en financiële verwachtingen zijn erg belangrijke instrumenten die innovatie mogelijk maken en die onze onderneming laten groeien. Wij slagen daar buitengewoon goed in en dat wil ik onder de aandacht brengen. Finance maakt innovatie mogelijk.
Los van de operationele activiteiten was een van de belangrijkste uitdagingen waar ik als CFO voor stond het leiden van projecten die werken aan maatregelen met het oog op kostenbeheersing. Ook hier wil ik een lans voor breken door mijn kandidatuur. Ik beschouw kostbeheersing als cruciaal in een hedendaagse bedrijfsvoering. Ik wil het breder kaderen dan enkel en alleen winstmaximalisatie. De context waarbinnen wij opereren: door kostbeheersing maken we optimaal middelen vrij om deze zo ‘lean’ mogelijk in te zetten. Ik wil kostbeheersing dan ook niet brengen als een verhaal van beperkingen, maar als een streven naar optimalisatie die innovatie mogelijk maakt.
Ik stuurde mee het TEAM-project aan, dat in samenwerking met de Boston Consultancy Group, over een periode van 3 jaar belangrijke besparingen zal realiseren. Net door deze besparing wordt ruimte voor innovatie vrijgemaakt. Deze innovatie drijft onze economie en ons bedrijf verder aan.
Een ander belangrijk project rond kostbeheersing was het leiden van een aantal belangrijke logistieke projecten. Ik denk dan concreet aan Sale & Lease-back operaties van gebouwen, het structureel efficiënter maken van onze infrastructuur door een verhuisproject gekoppeld aan de nieuwe manier van werken, het werken aan fiscale optimalisaties…
Mijn rol in mergers en acquisitions is niet te onderschatten, met bijvoorbeeld in 2012 de overname van het Nederlandse Quality Equipment dat onze positie op de Nederlandse markt gevoelig versterkte. Vandaag lopen nog andere belangrijke internationale bids die wachten op een positieve afwikkeling.
Als CFO stuur ik een team van een 40-tal professionals aan. Ik wil niet beweren dat ik mezelf als een voorbeeld zie voor hen, maar ik probeer door mijn activiteiten binnen én buiten de werksfeer toch aan te geven dat werken voor een bedrijf als Worldline het louter professionele engagement overstijgt of kan overstijgen. Zo nam ik recent deel aan een interviewreeks die werd georganiseerd door De Morgen, naar aanleiding van de Internationale Vrouwendag. Ik had het daar onder andere over genderquota in raden van bestuur. Daarnaast ben ik lid van Women on Board, dat zich tot doel de deelname van vrouwen te promoten in raden van bestuur, belangrijke comités en beslissingsnemende organen van kleine en grote Belgische ondernemingen, van de publieke of private sector.
Naast mijn job als CFO van Worldline ben ik onafhankelijk bestuurder en lid van het interne audit-comité van IBA, Ion Beam Applications, die innovatieve oplossingen ontwikkelt op vlak van kankerbestrijding door middel van nucleaire technologie. Het bedrijf stelt wereldwijd 1260 werknemers tewerk en draait een omzet van € 221 miljoen.
Kortom, denk ik deze Award te kunnen winnen? Ik hoop het alvast. Worldline, en ikzelf als deel ervan, heeft een mooi parcours afgelegd en ik geloof wat we u kunnen overtuigen met een mooi dossier.

No comments:

Post a Comment