THANKS

THANKS

Friday 2 May 2014

Een dag op weg met Katleen



Vaak krijg ik de vraag: “Hoe ziet jouw werkdag als manager er uit?” Wel, elke dag ziet er anders uit en dat is wellicht normaal. Want hoe langer ik bij Worldline aan de slag ben, hoe rijker de inhoud, hoe groter de uitdagingen, en hoe diverser de projecten. Eigenlijk spreekt dat voor zich. Worldline is een bedrijf dat leeft op het ritme van evolutie en innovatie. Voortdurende verandering is dus vanzelfsprekend - ook in mijn werk.

Er zijn natuurlijk ook vaste afspraken in mijn leven, zowel privé als professioneel. Ik deel ze graag met u.

‘s Morgens start ik om 6 uur. Dat is vroeg. Maar ik houd er van vroeg te beginnen: zo kan ik samen met mijn gezin ontbijten. Tussen het kopje thee en mijn ontbijtgranen door, maak ik tijd om te dollen met mijn dochters. Spelenderwijs hoor ik of mijn jongste haar lessen kent en peil ik hoe de vioollessen van mijn oudste vorderen. Dat gezellige begin van de dag, in gezelschap van mijn echtgenoot en mijn twee dochters: ik zou het niet kunnen missen en het geeft me een energieboost voor de rest van de dag.

Die energie kan ik goed gebruiken. Want op weg naar het werk stuurt de regen het verkeer in de war - ik zit twee uur vast in de file. Ik profiteer van die gedwongen tijd in de wagen om met een paar medewerkers telefonisch de lopende projecten te bespreken. Ik probeer me niet te ergeren achter het stuur, want dat laat het verkeer toch niet vlotter verlopen. Mijn tijd wordt zinvol besteed door die onvoorziene en informele overlegmomenten.

Eens op kantoor, starten mijn vergaderingen. Vergaderingen zijn de rode draad doorheen mijn bezigheden. Over de meest diverse onderwerpen: bepaling van commerciële objectieven; evaluatie van realisaties; budgetopvolging; monitoring van inkomsten; identificatie van toekomstmogelijkheden; …,  álles passeert de revue. Véél vergaderingen ook, maar ze laten me wél toe om op het juiste moment de juiste beslissing te nemen.

Ik neem ook de nodige tijd om, alleen en in alle rust, moeilijke dossiers door te nemen. Waar vergaderingen nuttig zijn om een team in beweging te zetten en alle elementen bij de hand te hebben, zijn die ‘eenzame’ momenten nodig om alles in detail te analyseren en te bestuderen. Daarbij komt mijn passie voor cijfers goed van pas!

In mijn agenda staan vaak afspraken in hoofdletters aangeduid. Die verwijzen naar vaste momenten zoals een maandafsluiting en het bepalen van het jaarlijkse budget … Logisch ook, want daar draag ik als financieel manager verantwoordelijkheid voor.

Ik probeer ook regelmatig tijd te maken voor een lunch onder collega’s. Dat contact is en blijft belangrijk. Tijdens zo’n lunch passeren zowel de actualiteit, de laatste tentoonstellingen als koetjes en kalfjes de revue. Toegegeven, ook professionele projecten komen aan bod, maar in ongedwongen omstandigheden heeft dit toch een ander cachet.

Mijn dag begint vroeg en eindigt laat. Wanneer ik terugkom van mijn werk, zijn mijn kinderen al lang in dromenland. Maar mijn ouders, die hen opvangen, vertellen mij honderduit over de kleine en grote belevenissen van die dag. Het is voor mij een leuke manier om de dag af te sluiten: samen met mijn man en mijn ouders bijpraten. En op die manier kan ik mijn oogappels de volgende ochtend verrassen met een nieuwtje, mij zogezegd ingefluisterd door de kaboutertjes …

Ook al ziet elke dag er anders uit, die vaste afspraken met de familie vormen mijn rode draad. Hoe hectisch mijn dag soms ook is – het is een dag van een vrouw, een mama, een professionele vrouw. En elke dag is een boeiende dag.

No comments:

Post a Comment